Biografie
Rigdzin Namkha Gyatso Rinpoche werd geboren in december 1967 in Dza-Chu-Kha in de provincie Kham, Tibet. Zijn vader Thupten Sherab, en zijn moeder Dawa Sherab noemden hem Drupa Tharchin.
Zowel zijn vader als grootvader waren ngagpas en alvorens zijn vader stierf Namkha Rinpoche de opdracht bijzonder zorgvuldig te zijn, aangezien hij de 18de generatie van deze familielijn van yogi’s vertegenwoordigt. Sinds zijn vroege kinderjaren is Namkha Rinpoche betrokken bij activiteiten die betrekking hebben op de Heilige Dharma.
Traditie
Rinpoche’s meesters waren zijn eigen vader Thupten Sherab, evenals Dza-Gyal Khenpo Bumthar, Arig Dza Khenpo Pema Tsewang, Khenpo Jigme Phntsok, Tulku Pema Kalsang, Khenpo Munsel, Khenpo Chokyab, Khenpo Pema Wangyal, Khenpo Wanglo, Khenpo Kalsang Khedrub, Khenpo Pema Lodro, Khenpo Wangdu, Gotsa Phurba Tulku Rinpoche, Kulong Lama Lungtok Rinpoche, Muge Samten Rinpoche, Troru Tsenam Rinpoche, en Tseten Shadrung.
Dit waren de lama’s die Namkha Rinpoche volgde toen hij in Tibet woonde. Belangrijkste lama’s voor Namkha Rinpoche waren de dochter van Kyabje Dudjom Rinpoches (Semmo Dechen Yudron) en haar echtgenoot Chonyi Rinpoche. Rinpoche ontving ook onderwijs van Kyabje Dodrubchen Rinpoche, Kyabje Dzogchen Rinpoche, Kyabje Tseley Khandro Rinpoche en Kathog Moktsar Tulku Rinpoche.
Van al deze lama’s die Namka Rinpoche in Tibet volgde, ontving hij het onderwijs van de vier tradities van het Tibetaanse Boeddhisme, Nyingma, Sakya, Kagyu en Gelug. In opvatting is Namkha Rinpoche Rime, dat wil zeggen, non-sectarisch, maar hij beoefent en onderwijst meestal volgens de Nyingma-traditie.
Studie en retraite
Namkha Rinpoche studeerde gedurende vier jaar in het Dzogchen klooster Sher Sang Ha in Kham, Tibet. Daarna is Rinpoche vier jaar student aan de Namdhun Boeddhistische school in Peking, China geweest. Deze school was opgericht door de tiende Panchen Lama (1938-89). Namkha Rinpoche ontving veel ondericht van hem als wel van een andere lama, de tweede Alak Zangkar Rinpoche. (Thupten Nyima, *1943, wie in Tibet als de ware incarnatie van Do Kyentse Yeshe Dorje gezien wordt. (Hij woonde in Tibet, maar leeft inmiddels in Canada).
De voornaamste beoefening van Namkha Rinpoche is dat van de Dudjom Tersar (‘Nieuwe Schatten’) van Kyabje Dudjom Rinpoche (Jigdral Yeshe Dorje, 1904-1987). Hij kreeg jaren lang ondericht hierin van de dochter van Jigdral Yeshe Dorje, Semo Denchen Yundron. Onder haar aanwijzingen volbracht Rinpoche de traditionele drie jaar retraite. Deze retraite vond plaats in Kongpo Lama Ling, in de Kongpo provincie waar Kyabje Dudjom Rinpoche leefde.
Voor zij stierf in 2005 was Semmo Dechen Yudron hoofd van dit klooster. Het ligt vlak bij het meer Nam-Tso Chug-Mo, het is zo groot dat het een volle maand in beslag neemt om er omheen te lopen. Het meer is een pelgrimsoord voor Dorje Kundragma, een van Tibet’s twaalfde lokale beschermheer (Tenma Chu-Nyi). Wanneer het meer kalm en vreedzaam is en de wind geen rimpels op het oppevlak maakt en je dan de berg op klimt zie je uit over het meer en kan je een duidelijke handafdruk op de oppervlakte zien van Guru Rinpoche. In het midden van dit meer is een klein eiland, er zijn geen boten en/of voorwerpen om op het eiland te komen. Tijdens de wintertijd is het meer voor ongeveer twee maanden bevroren, wat de mensen dus in staat stelt om het eiland per voet te bereiken. Namkha Rinpoche is over het ijs naar dat eiland gelopen en heeft daar twee jaar lang in retraite vertoefd. Om terug te komen van het eiland, moet men wachten tot de volgende winter totdat het opparvlak weer bevroren is. Hoewel, soms gebeurt het wel eens dat het oppervlak niet bevriest en dat men dan voor nog een jaar vast zit op het eiland. Het is niet een meer zoals we in het westen gewend zijn. Er is daar niets, en niemand gebruikt het voor enige reden. Er zijn zelfs geen activiteiten te doen rond het meer. Na zijn retraite op het eiland verzamelde Namkha Rinpoche achtenveertig monniken en nonnen en allen prostreerde rond het meer voor ongeveer 6 maanden.
Later deed Namkha Rinpoche nog een pelgrimstocht naar de berg Kailash, wat ongeveer acht maanden in beslag nam. Hij verliet Lhasa (Tibet’s hoofdstad) om naar de grens van Buthan te gaan. Hij volgde de grens tot hij berg Kailash bereikte. Hij volgde een pelgrims route die gemarkeerd en uitgezet waren door Milarepa en andere grote meesters. Namkha Rinpoche ondernam daarnaast nog twee retraites in Samye, wat gezien wordt als het hart van het lichaam, spraak en geest van Guru Rinpoche, een retraite van twee jaar en een van zes jaar.
Namkha Rinpoche is erkend als de reincarnatie van twee verschillende meesters; Rigdzin Trak Ngak Lingpa, en Domang Yeshe Dorje Rinpoche.
Trak Ngak Lingpa Tulku
Dilgo Khyentse Rinpoche (Tashi Paljor, 1910-1991) de opvolger van Kyabje Dudjom Rinpoche als leider van de Nyingma school, bezocht Tibet drie keer. Tijdens het laatste bezoek van ZH Khyentse Rinpoche had Namkha Rinpoche de mogelijkheid hem te ontmoeten.
Tijdens die ontmoeting erkende Dilgo Khyentse Rinpoche Namkha Rinpoche als de twaalfde reincarnatie van Rigdzin Trak Ngak Lingpa, zodoende bevestigde hij de vermoedens die reeds in verscheidene kloosters bestonden. Namkha Rinpoche is dus de huidige reincarnatie van deze Terten (een onthuller van spirituele schatten die verborgen zijn door Padmasambhava en Yeshe Tsogyal).
Namkha Rinpoche deed veel dingen in Tibet, zonder erg diep in detail te treden heeft hij diverse kloosters gesticht en heeft vele dharma lessen en initiaties gegeven. Toen hij nog in Tibet was kwamen er studenten uit alle windstreken en alle provincies zoals Amdo, Kham, U-Tsang alsme China en het westen.
Na Tibet: Erkenning als reincarnatie van Domang Yeshe Dorje Tulku
zNamkha Rinpoche was voor de eerste keer gearresteerd en in de gevangenis gezet in 1990-1991. In totaal is hij vier keer gearresteerd en heeft hij drie keer in de gevangenis gezeten. Omdat een volgende arrestatie onontkomelijk was ontvluchtte Namkha Rinpoche Tibet in 1998. Eenmaal India bereikt dankzij de vriendelijkheid van H.H. de veertiende Dalai Lama (Tenzin Gyatso *1935), nam Namkha Rinpoche deel in 1999 aan de grote Monlam Chemo in Bodh Gaya. Een van de hoogste Nyingma lama’s Domang Yangthang Rinpoche (de reincarnatie van de vroegere Lama Lhatsun Namkha Jigme), iemand waar Dudjom Rinpoche hemzelf eer aan verleende, was daar aanwezig. Hij is de root lama van Drubwang Penor Rinpoche. Ook hij heeft twee jaar doorgebracht in de Chinese gevangenis. Tegenwoordig woont hij in Sikkim in noord India. Hij is tevens de root lama van Thubten Sherab, de vader van Namkha Rinpoche. Hoewel Namkha Rinpoche hem nog nooit had ontmoet daarvoor. Datzelfde jaar stond Thubten Sherab op het punt om dood te gaan, hij zei tegen zijn zoon “Ga naar Domang Yangthang Rinpoche en vertel over mijn dood”. In verband hiermee ging Namkha Rinpoche naar India om hem op te zoeken.
Het moment dat Namkha Rinpoche realiseerde dat Domang Yangthang Rinpoche in Bodh Gaya was, ging hij hem onmiddelijk opzoeken. Domang Yangthang Rinpoche was erg blij om hem te zien en vroeg hem of hij al erkend was als een Tulku (reincarnatie). Namkha Rinpoche gaf als antwoord dat hij was erkend als de reincarnatie van Rigdzin Trag Ngak Lingpa door Dilgo Kyentse Rinpoche, van wie hij de naam Rigdzin Namkha Gyatso gekregen had. Yangthang Rinpoche vouwde toen zijn handen samen in een gebaar van dankbaarheid en gaf deze aan Dilgo Kyentse Rinpoche. Maar voegde onmiddelijk toe dat wat er in de brief stond zeker waar was, hijzelf had een zeldzaame droom de vorige nacht. In de droom was duidelijk te zien dat Namkha Rinpoche ook de reincarnatie of een Tulku van zijn eigen lijn was, Domang Yeshe Dorje, de root lama was van zowel Domang Yangthang Rinpoche als Drubwang Penor Rinpoche. Daarna bracht Domang Yangthang Rinpoche Penor Rinpoche (wie de hoofd was van de Nyingma traditie) op de hoogte van dit nieuws. Deze brief is een bewijs met hangtekening en zegel dat Namkha Rinpoche de reincarnatie van Domang Yeshe Dorje is.
Internationale activiteiten: Rigdzin Community
Namkha Rinpoche gaf diverse teaching-cycli toen hij in India aankwam. Hij geeft inmiddels ook les in andere landen zoals Tibet, U.S.A. Nepal, Litouwen, Spanje, Sweden, Nederland en Switserland. Voor het welzijn van alle wezens heeft hij een internationale Dharma Community opgericht genaamd Rigdzin Community.
Namkha Rinpoche’s root lama HH Dungse Thinley Norbu Rinpoche
Sinds zijn aankomst in India ontving Namkha Rinpoche veel lezingen van H.H. de veertiende Dalai Lama, van Kyabje Penor Rinpoche, Trulshik Rinpoche (Ngawang Chokyi Lodro, *1924), Jatral Rinpoche en van Domang Yangthang Rinpoche. Tijdens zijn verblijf in Amerika ontving Rinpoche lezingen van de oudste zoon van Dudjom Rinpoche, Dungse Thinley Norbu Rinpoche (*1931). De Guru Rinpoche Tsok (rituele ceremonie waar er offers gegeven worden) en Trma Nagmo tsok gehouden in de Ewam Rigdzin Sangchen Thegchok Ling in Switzerland zijn gecomponeerd door Dungse Rinpoche. Thinley Norbu Rinpoche, woonachtig in de Verenigde Staten, is thans de root lama van Namkha Rinpoche.